Wydział Komunikacji

Wydział Komunikacji
ul. Cyganka, 28
87 – 800 Włocławek

e-mail: starostwo@powiat.wloclawski.pl

Rejestracja internetowaRezerwacje internetowe - Umawianie wizyt
 

Naczelnik Wydziału – Jolanta Grauman  tel. 54 306 67 45, pokój. nr 07
 

Rejestracja:

pokój nr od 11-17:  tel. 54 306 67 35,  54 306 67 36,  54 306 67 37, 54 306 67 38, 54 306 67 39, 54 306 67 40,

Prawo Jazdy:

pokój nr 20: tel. 54 306 67 31, 54 306 67 32, 54 306 67 33,

Zmiany w dowodach rejestracyjnych, zgłoszenie zbycia:

pokój nr 09:  tel. 54 306 67 41, 54 306 67 42, 54 306 67 43,

Wydawanie dowodów rejestracyjnych:

pokój nr 01: tel. 54 306 67 50 
 

Referat do spraw transportu:

Transport, licencje, zezwolenia: pokój nr 02: tel. 54 306 67 46, 54 306 67 49
 

Projekty organizacji ruchu i SKP i OSK: pokój nr 02:  tel. 54 306 67 47 

KOMUNIKAT
o wygaszeniu decyzji o rejestracji pojazdów wydanych przed dniem 14 marca 2005 r.

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm.) w związku z art. 17 ustawy z dnia 7  lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz. U. z 2023 r. poz. 1394) Starosta Włocławski zawiadamia, że decyzje o rejestracji pojazdów wydane przed dniem 14 marca 2005 r. dotyczące pojazdów nieposiadających ważnego okresowego badania technicznego, w stosunku do których ich posiadacze nie dopełnili obowiązku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, jeżeli pojazd im podlega, przez okres dłuższy niż 10 lat, przypadający bezpośrednio przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości, wygasają z mocy prawa z dniem 10 czerwca 2024 r. 

Szczegółowych informacji na temat w/w pojazdów można uzyskać w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego we Włocławku.

 

Informacja
dotycząca zmiany przepisów w zakresie obowiązku rejestracji pojazdów oraz zawiadamiania o zbyciu pojazdu

Na podstawie Ustawy z dnia 07 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości /Dz.U.2023.1394/, zmieniają się przepisy dotyczące rejestracji pojazdów oraz zawiadamiania o zbyciu/nabyciu. Nowe przepisy obowiązują od 01.01.2024 r.

Od dnia 01.01.2024 r. właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni od dnia:

  • nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
  • sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

W przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin, będzie biegł od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, będzie obowiązany do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni.

Powyższego nie stosuje się w przypadku, gdy właściciel pojazdu nabytego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokona zbycia tego pojazdu przed upływem wskazanych terminów.

 

Wysokość kar administracyjnych od dnia 01.01.2024 r.

Kto będąc właścicielem pojazdu obowiązanym do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni (dotyczy wszystkich właścicieli z wyłączeniem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami) nie złoży tego wniosku w terminie, podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł. W przypadku niezłożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni, karę pieniężną nakłada się w wysokości 1000 zł.

Kto będąc właścicielem pojazdu obowiązanym do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni (dotyczy przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami) nie złoży tego wniosku w terminie, podlega karze pieniężnej w wysokości 1000 zł. W przypadku niezłożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni, karę pieniężną nakłada się w wysokości 2000 zł.

Kto będąc właścicielem pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie zawiadamia starosty o zbyciu pojazdu w terminie 30 dni, podlega karze pieniężnej w wysokości 250 zł.

 

 

Wydział Komunikacji realizuje zadania w zakresie rejestracji pojazdów, wydawania uprawnień do kierowania pojazdami, wydawaniem licencji na wykonywanie transportu drogowego, sprawowania nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów, ośrodkami szkolenia kierowców, transportu zbiorowego oraz innych należących do właściwości starosty i organów powiatu w świetle ustawy Prawo o ruchu drogowym, ustawy o transporcie drogowym i ustawy Prawo przewozowe.

Do podstawowego zakresu zadań wydziału należy w szczególności:

1) prowadzenie rejestracji pojazdów, wydawanie dowodów i tablic rejestracyjnych;

2) dokonywanie wpisów w karcie pojazdu o nabyciu lub zbyciu pojazdu oraz zmian danych w dowodzie rejestracyjnym; 

3) kierowanie pojazdów do dodatkowego badania technicznego w sytuacjach przewidzianych w przepisach prawa;

4) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji zawodowej kierowcy wykonującego przewóz drogowy;

5) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o kontrolnym sprawdzaniu kwalifikacji do kierowania pojazdem;

6) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o kierowaniu na badania lekarskie kierującego pojazdem w przypadku nasuwających się zastrzeżeń co do stanu zdrowia;

7) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy;

8) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym oraz decyzji o przywróceniu kierowcy uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym po ustaniu przyczyn, które spowodowały jego cofnięcie;

9) prowadzenie spraw związanych z wprowadzaniem zakazu pędzenia zwierząt na drogach;

10) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem międzynarodowych praw jazdy;

11) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem uprawnień do kierowania pojazdami (praw jazdy, oraz pozwoleń na kierowanie tramwajami); 12) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem kart pojazdów dla pojazdów sprowadzanych z zagranicy i tam zarejestrowanych;

13) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń dla jednostek prowadzących szkolenia dla osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami;

14) dokonywanie wpisów do ewidencji instruktorów oraz wydawania legitymacji instruktorów;

15) sprawowanie nadzoru w zakresie zgodności prowadzenia szkolenia osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do kierowania motorowerem lub pojazdami silnikowymi, kursu dla kandydatów na instruktorów i kandydatów na wykładowców oraz dla instruktorów i wykładowców, z wymaganiami określonymi w przepisach ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami;

16) prowadzenie innych spraw wynikających z ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami;

17) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem upoważnień do przeprowadzania badań technicznych dla stacji kontroli pojazdów;

18) przeprowadzanie kontroli stacji kontroli pojazdów;

19) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych;

20) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań powiatu w zakresie organizowania transportu zbiorowego, w szczególności:

a) planowanie rozwoju publicznego transportu, a w tym opracowywanie uchwał organów powiatu w sprawie uchwalenie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego,

b) podejmowanie działań zmierzających do realizacji istniejącego planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego albo do aktualizacji tego planu,

c) organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym na obszarze powiatu zgodnie z planem, o którym mowa w lit. a,

d) przeprowadzanie procedur wyboru operatorów i kontraktowanie usług przewozowych oraz ich realizacja oraz kontrola,

e) opracowywania projektów systemów taryfowych oraz realizacji polityki taryfowej, ustalania sposobu dystrybucji biletów,

f) rozliczania za świadczone przez operatorów usługi przewozowe;

g) udziału w pracach studialnych i planistycznych dotyczących rozwoju publicznego transportu zbiorowego;

h) współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie organizacji transportu publicznego na terenie powiatu;

21) prowadzenie spraw związanych z koordynacją rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym w zależności od przebiegu linii komunikacyjnej;

22) prowadzenie spraw związanych z ograniczaniem obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa, bądź w wypadku klęski żywiołowej;

23) prowadzenie spraw związanych z wyrażaniem zgody i określanie warunków ograniczania obowiązków przewozu przez przewoźnika;

24) prowadzenie spraw związanych z nakładaniem na przewoźnika obowiązku zawarcia umowy o wykonanie zadania przewozowego, gdy jest niezbędne z uwagi na obronność lub bezpieczeństwo państwa, bądź w wypadku klęski żywiołowej;

25) prowadzenie spraw związanych z określaniem przepisów porządkowych dotyczących przewozu osób i bagażu poszczególnymi rodzajami środków transportu;

26) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem przepisów porządkowych w zakresie koordynacji rozkładów jazdy;

27) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na krajowy zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi nie będącymi taksówkami w skali powiatu lub powiatu sąsiadującego z powiatem właściwym dla siedziby przedsiębiorcy;

28) prowadzenie spraw związanych z uzgadnianiem zezwoleń na prowadzenie regularnych przewozów na linii komunikacyjnej obejmującej powiaty lub województwa sąsiadujące;

29) prowadzenie spraw związanych z powierzaniem dokonania kontroli działalności gospodarczej posiadacza zezwolenia innemu organowi państwowemu;

30) prowadzenie spraw związanych z zobowiązywaniem posiadacza zezwolenia do przedstawienia w wyznaczonym terminie dokumentów potwierdzających, że spełnia on warunki do prowadzenia zarobkowego przewozu osób określone w ustawie o transporcie oraz w zezwoleniu;

31) prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem wniosków o likwidacji linii kolejowej na której zawieszono przewozy;

32) prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem projektu likwidacji linii kolejowych lub ich części przez sejmiki samorządowe województwa i rady powiatów, na obszarze na którym przebiega ta linia, zaś w przypadku odcinka linii kolejowej przebiegającej wyłącznie na terenie jednego powiatu – przez radę tego powiatu;

33) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zaświadczeń oraz wypisu z zaświadczenia w krajowym transporcie drogowym na przewozy własne dla przedsiębiorców, których siedziba znajduje się na terenie powiatu;

34) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem licencji na wykonywanie transportu drogowego;

35) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez starostę zadań w zakresie organizacji ruchu drogowego na drogach gminnych i powiatowych;

36) prowadzenie spraw związanych z usuwaniem pojazdów i przechowywaniem pojazdów oraz ustaleniem opłat;

37) realizacja zadań z zakresu inżynierii ruchu w tym wydawania zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego;

38) wykonywanie innych zadań określonych w regulaminie oraz wynikających dla wydziału z zarządzeń i decyzji starosty.

Do zadań Referatu do spraw transportu należą w szczególności zadania związane z organizacją powiatowych przewozów autobusowych w ramach zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego, w tym udział w planowaniu rozwoju tychże przewozów, tworzeniu bazy transportowej niezbędnej do realizacji zadań powiatu w tym zakresie, prowadzeniu, obsłudze oraz rozliczaniu projektów zewnętrznych finansujących przedmiotowe zadania. Referat realizuje ponadto zadania określone w ust. 2 pkt. 17- 37.